در خودرو به زبان ساده وظیفه مهم جابجای ان در تولید شده
توسط موتور به چرخها جهت چرخش آنها و در نتیجه حرکت خودرو را بر عهده دارد.
یعنی نیروی مکانیکی تولید شده توسط پیشرانه اتومبیل را به چرخها انتقال میدهد.
بنابراین قطعات و بخشهای مختلف این سیستم در کنار هم ارتباط بین موتور و چرخها را برقرار میکنند.
به عبارت دیگر میتوان گفت هر قطعهای که بین موتور و چرخها قرار دهد جزو ان به حساب میآید.
قطع و وصل قدرت، تغییر توان موتور و تنظیم دور چرخها هم از جمله وظایف مهمی است.
در خودرو
اهمیت ان درخودرو از این جهت بیشتر میشود که باید
انتقال قدرت و توان تولیدی موتور با کمترین کاهش و هدر رفت به چرخها برسد.
انتقال قدرت در واقع همزمان با انتقال توان موتور، سرعت و شتاب خودرو را کنترل میکند.
اما این سیستم وظایف دیگری نیز بر عهده دارد که عبارتند از:
قطع و وصل قدرت:
این سیستم همچنین باید بتواند عمل انتقال قدرت را در مواقع لازم قطع و وصل کند.
تغییر توان موتور:
باید بتواند قدرت تولیدی موتور(توان و گشتاور) را تغییر دهد و با شرایط متفاوت رانندگی تنظیم کند. سپس این قدرت را به چرخها منتقل سازد.
تنظیم دور چرخها:
چرخها نیز باید با توجه به شرایط متفاوت جاده و از نظر پیچها، ناهمواریها و اصطکاک دورهای متفاوتی داشته باشند.
وظیفه تنظیم این دورها بر اساس توان خروجی موتور نیز با سیستم انتقال قدرت است.
هریک از این وظایف را یکی از اجزای گیربکس برعهده دارند
که در کنار هم انتقال قدرت را در خودرو به صورت کامل و بینقص انجام میدهند.
اما شرح وظایف سیستم انتقال قدرت، خود گویای اهمیت این سیستم خواهد بود.
بنابراین جلوگیری از استهلاک و خرابی آن نیز در درجه بالای اهمیت در بین لیست مراقبتهای معمول خودرو قرار دارد.
شناخت اجزای سیستم انتقال قدرت و حساسیتهای آنها به این مراقبت و رعایت نکاتی که باید کمک خواهد کرد.