مقدمه:
خودروهای نیمه سنگین، سنگین و بطور خاص کامیون ها؛ سهم اصلی ترانزیت جاده ای کالا را به خود اختصاص داده اند. تقاضای بالا و رونق صادرات موجب شده تا این بخش از صنعت خودرو گردش مالی فوق العاده ای را به خود اختصاص دهد. از این رو باید تاکید کرد که تولید کامیون به عنوان یک گروه صنعتی فعال در خودروسازی کشورها، هرگز بخشی کند و تنبل نبوده بلکه پویایی و پیشرفت همواره در آن جریان داشته است. بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین
ارائه مدل های آینده نگر از کمپانی های مطرحی مانند تویوتا، تسلا، فولکس واگن، فورد، ایوکو، آئودی، ام آ ان، ولوو و… گواهی بر چشم انداز روشن این صنعت و سرعت تغییرات روی داده در آن خواهد بود. با توجه به آنچه که طرح شد، طی مطلب امروز و برپایه اطلاعات گزارش فوربز جهانی 2000 به بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین در جهاننگاهی خواهیم داشت.
بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین در جهان
۱. گروه دایملر
طبق آخرین آمار رتبه اول بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین برای شرکت دایملر است . این شرکت تعداد ۴۱۵،۱۰۸ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رساندهاست. گروه دایملر (Daimler) نیز یکی دیگر از شرکتهای بزرگ خودروسازی در دنیا است که به احتمال زیاد اسم آن به گوش شما نخورده، اما برندهای زیرمجموعه این گروه بسیار معتبر هستند. در این زمینه میتوان به اسامی بزرگی مانند مرسدسبنز، وسترن استار، فرایتلاینِر، میتسوبیشی فوزو و BharatBenz اشاره کرد. این روزها گروه خودروسازی دایملر کاروکاسبی خوبی را تجربه نمیکند و بنا به گزارشهای مالی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شدهاست فروش این شرکت به میزان ۱۷ درصد در بازارهای آمریکا، ترکیه، آمریکای لاتین و کشورهای قاره آمریکای شمالی افت داشتهاست.
۲. شرکت Tata Motors Limited
تعداد ۳۸۸،۳۹۶ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رساندهاست. به احتمال زیاد حتی نام این شرکت به گوش شما نخورده اما جالب است بدانید Tata Motors Limited به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی در تمام دنیا بهحساب میآید. جالبتر اینکه برندهای معتبری مانند جگوار، لندروور و خودروهای کرهای دوو به عنوان برندهای زیر مجموعه این شرکت به حساب میآیند. این شرکت علاقه زیادی به فروش محصولات هر برند در بازارهای محلی همان کشور دارد.
۳. شرکت Dongfeng
پس از شرکت دایملر و تا نوبت سومین رتبه از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین یعنی شرکت دانگ فنگ میشود که تعداد ۳۶۹،۱۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رساندهاست. همانگونه که از نام این شرکت پیداست با یک برند چینی آمریکایی طرف هستیم که به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندههای کامیون به حساب میآید. این برند حدود ۱۱ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و این آمار از افزایش ۷ درصدی سهم این برند نسبت به سالهای گذشته حکایت دارد.
۴. شرکت Navistar International Corp
تعداد ۳۱۳،۶۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رساندهاست. این شرکت بزرگ نیز خودروهای تجاری و کامیونهای نظامی زیادی را با برندهای مختلف با موتورهای دیزل اختصاصی روانه بازار کرده است. از طرف دیگر شاهد عرضه اتوبوسهایی با برند IC نیز از جانب این شرکت هستیم. آمریکا و کانادا به عنوان بازارهای اصلی این شرکت به حساب میآیند.
۵. گروه خودروسازی ولوو
تعداد ۱۹۰،۴۲۴ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رساندهاست. گروه خودروسازی ولوو، کامیونهای سنگینی با برندهای ولوو، UD، رنو، ماک،Eicher و Dongfeng راهی بازار میکند. طیف گسترده خودروهای سنگینی که ولوو روانه بازار کردهاست باعثشده تا برندهای زیر مجموعه گروه خودروسازی ولوو در سال ۲۰۱۶ در اروپا بازار خوبی را تجربه کنند. البته این سکه روی دیگری نیز دارد و بازار ولوو در کشورهای آمریکای شمالی و برزیل روبه رکود گذاشتهاست.
۶. هینو (Hino)
تعداد ۱۷۱،۸۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رساندهاست. همانگونه که از اسم این برند پیداست با یک برند ژاپنی تولید کننده کامیون و اتوبوس طرف هستیم. هینو توانستهاست چیزی معادل ۳۷.۷ درصد از بازار اتوبوس و کامیونهای سنگین ژاپن را در اختیار داشتهباشد. البته هینو در بازارهای جهانی فروش خوبی را تجربه نمیکند و در سال میلادی ۲۰۱۶ توانستهاست تنها چیزی حدود ۲.۱ درصد از سهم فروش کامیون و خودروهای سنگین دنیا را از آن خود کند.
۷. ایوکو
تعداد۱۳۴،۳۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رساندهاست. ایوکو نیز نام آشنایی برای علاقهمندان به کامیون و تریلی در ایران است. این برند که زیرمجموعهای از برند هلندی CNH Industrial NV به حسابمیآید و در سال جاری میلادی توانستهاست ۱۴۰،۲۰۰ دستگاه خودرو را روانه بازار کند. جالب اینجاست که از این آمار حدود ۴ هزار دستگاه خودرو برای مصارف نظامی و استفاده در سرویسهای آتشنشانی ساختهشدهاند. ۹،۳۰۰ دستگاه از خودروهای ساختهشده توسط این برند در سال جاری میلادی اتوبوس بودهاند. بیشترین بازار برند ایوکو در اروپا است و بنا به گزارشهای منتشرشده این برند ۱۱.۳ درصد از بازار کامیونهای سنگین اروپا را در اختیار دارد.
۸. شرکت PACCAR Inc
تعداد ۱۰۴،۹۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رساندهاست. این شرکت اقماری، کامیونهای مختلفی را با برندهای Peterbilt، Kenworth و داف (DAF)، تولید میکند. این امر باعث شدهاست تا PACCAR Inc چیزی حدود ۲۸.۵ درصد از بازار کامیونهای کلاس ۸ آمریکا را در اختیار بگیرد. سهم PACCAR Inc در بازار اروپا نیز کم نیست و کامیونهای نیمهسنگین فروختهشده از جانب این شرکت چیزی حدود ۱۶.۲ درصد از بازار اروپا را شامل میشود.
۹. مان MAN
تعداد ۸۳،۲۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رساندهاست. برند مان (MAN) نیز یکی دیگر از زیرمجموعههای فولکسواگن AG بهحساب میآید. این برند به ساخت اتوبوس، کامیون و موتور ماشینهای سنگین مشغول است. به تازگی واحد تولید کامیون و اتوبوس مان با گروه لجستیک DB Schenker برای ایجاد شبکهای از کامیونها با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت جادهها وارد همکاری شدهاست.
۱۰. اسکانیا
تعداد ۸۱،۳۵۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رساندهاست. امکان ندارد جایی صحبت از خودروهای سنگین به میان بیاید و اشارهای به اسکانیا نشود. اسکانیا که یکی دیگر از زیرمجموعههای برند فولکسواگن AG است در سوئیس مستقر است و قطعات تریلیهای اسکانیا در سوئیس، فرانسه، هلند، هندوستان، آرژانتین، برزیل، لهستان و روسیه تولید میشود.
پیشنهاد می کنیم این مقاله رو هم مطالعه کنید:
بیمه باربری
خط تولید کامیونهای اسکانیا در ۱۰ کشور مختلف در اروپا و آفریقا واقعشده است. اسکانیا اخیراً نسل جدیدی از کامیونها را معرفی کرده که در آنها شاهد حضور موتورهای جدید V6 هستیم. این موتورها مصرف سوخت بهینهای به میزان ۷ تا ۱۰ درصد دارند.