عجیب‌ترین موتورها

عجیب‌ترین موتورها


موتورهای ساخته شده برای خودروها

عجیب‌ترین موتورها


برخی از طرح‌های جدید موتورها تا حدی نامتعارف و انقلابی بودند که بسیاری از مردم هرگز به کارکرد آنها باور نداشتند.

کرایسلر پس از خاتمه قرارداد خود با دفتر هوانوردی نیروی دریایی ایالات متحده

کار توسعه سری موتورهای توربین گازی را برای وسایل نقلیه جاده‌ای آغاز کرد.

اگرچه اولین پیشرانه در سال ۱۹۵۴ بر روی کوپه اسپورت پلیموث قرار گرفت.

اما نه سال طول کشید تا نهایتا در سال ۱۹۶۳، کرایسلر آن را برای مصرف‌ کنندگان عرضه کرد.

عجیب‌ترین موتورها

این خودروها هرگز به تولید انبوه نرسیدند

زیرا به دلیل ایجاد بحران انرژی خریداران خودروهایی با مصرف سوخت بهتر را ترجیح دادند.

علاوه بر این، تغییر مقررات آلایندگی، عملکرد ضعیف و هزینه‌های تولید بالا از دیگر عوامل عدم موفقیت این محصول در بازار بودند.

خودروی کرایسلر توربینی


از زمانی‌که جورج بردی آمریکایی اولین موتور احتراق داخلی را در سال ۱۸۷۲ اختراع کرد

گام‌های بلندی در پیشرفت فناوری‌های پیشرانه‌ها طی شده است.

برخی از طرح‌های جدید موتورها تا حدی نامتعارف و انقلابی بودند که بسیاری از مردم هرگز به کارکرد آنها باور نداشتند.

اکنون با افزایش یکپارچگی فناوری ساخت، اغلب پیشرانه‌های جدید از طراحی تقریبا مشابهی پیروی می‌کنند.

آلایندگی آنها کاهش یافته و هم‌چنین مقررات اخذ استانداردهای ایمنی نیز دشوارتر از گذشته شده است.

برخی از پیشرانه‌های موجود از زمان گذشته، بسیار کمیاب و غیرعادی هستند.

برخی دیگر نیز نشان‌دهنده جاه‌طلبی سازندگان برای ساخت بهترین خودروهای اسپرت بودند.

موتور اولدزموبیل اف-۸۵ جت‌فایر

کانسپت Oldsmobile Jetfire یک موتور مفهومی جالب بود که پس از رونمایی در سال 1962

بسیاری آن‌را مبتکرانه و آینده‌نگرانه می‌دانستند.

این پیشرانه V8 قدرتی معادل 215 اسب بخار را ارائه می‌داد

دارای یک توربوشارژر Garrett بود که اولذرموبیل به آن لقب «سوخت موشک توربو» را داده است.

خودروی اولدزموبیل

در زیر کاپوت، یک مخزن جداگانه برای نگهداری مواد مورد نیاز پیشرانه وجود دارد

که شامل متانول، آب مقطر و یک بازدارنده خوردگی است. با این وجود

یکی از مشکلات رایج این موتور عدم سوخت‌رسانی صحیح و در نتیجه آسیب به آن بود.

موتور Cizeta V16T Engine

Cizeta V16T یک خودروی اسپورت بسیار کمیاب است که در سال 1991 معرفی شد

تولید آن تا سال 1995 تنها به 20 دستگاه می‌رسد. پیشرانه جذاب این سری یک موتور V16 فوق‌العاده کمیاب و خاص است.

موتور cizeta v16t

از بعد فنی، این یک موتور 16 سیلندر عادی نیست. در نسخه 6.0 لیتری

دو V8 قرار دارند که با یک منیفولد ورودی مشترک ادغام شده‌اند.

این پیشرانه دارای 64 سوپاپ، هشت میل بادامک، دو سیستم تزریق سوخت، چهار سر سیلندر و زنجیر تایم دوگانه است.

موتور غول‌پیکر 560 اسب بخاری این خودرو به صورت عرضی نصب شده

نیرو را به گیربکس پنج سرعته ZF که در عقب تعبیه شده، منتقل می‌کند.

موتور عجیب کرایسلر توربینی

کرایسلر پس از خاتمه قرارداد خود با دفتر هوانوردی نیروی دریایی ایالات متحده

کار توسعه سری موتورهای توربین گازی را برای وسایل نقلیه جاده‌ای آغاز کرد.

اگرچه اولین پیشرانه در سال ۱۹۵۴ بر روی کوپه اسپورت پلیموث قرار گرفت

اما نه سال طول کشید تا نهایتا در سال ۱۹۶۳، کرایسلر آن را برای مصرف‌‌کنندگان عرضه کرد.

پیشرانه کرایسلر توربینی

در مجموع ۴۵ دستگاه از خودروهای توربینی کرایسلر با قدرت ۱۳۰ اسب بخار ساخته شدند.

این خودروها هرگز به تولید انبوه نرسیدند، زیرا به دلیل ایجاد بحران انرژی، خریداران خودروهایی با مصرف سوخت بهتر را ترجیح دادند. علاوه بر این، تغییر مقررات آلایندگی، عملکرد ضعیف و هزینه‌های تولید بالا از دیگر عوامل عدم موفقیت این محصول در بازار بودند.

موتور دوار آدامز-فارول

پیشرانه Adams-Farwell از یک موتور دوار پیستونی تشکیل شده بود که با هوا خنک می‌شد.

این موتور عجیب دارای سیلندرهایی با چیدمان شعاعی است که بدون رادیاتور و فلایویل کار می‌کنند.

اما نکته جالب اینجاست که این موتور از طریق چرخش سیلندرها خود را خنک می‌کند .

طراحی کوچک و سبکی دارد که کار با آن‌را راحت کرده است.

با این حال، نیروهای گریز از مرکز در میل لنگ باعث ایجاد چالش‌هایی در روانکاری و تخلیه روغن از موتورها شده‌اند.

فولکس واگن VR6

ماشین‌بازها و علاقه‌مندان به خودرو، موتورهای VR5 و VR6 فولکس واگن را به دلیل نوت و عملکرد اگزوز اعتیادآورشان تحسین می‌کنند.

پیشرانه VR6 زمانی‌که توسط فولکس واگن در دهه 80 میلادی معرفی شدند، خبر داغ آن‌ روزها بودند.

عجیب ترین موتورهای خودروها، پیشرانه vr6

مدیران فولکس، به دنبال موتوری فشرده در ابعاد پیشرانه‌های چهار سیلندر موجود در مدل‌های پاسات، گلف و کورادو، اما با قدرت بیشتر بودند.

در نتیجه، موتور VR6 تولید شد که دارای دو بلوک سیلندر باریک با فاصله 15 درجه از یکدیگر بود که یک سرسیلندر مشترک داشتند.

موتور چرخشی وانکل


موتور چرخشی وانکل طرحی منحصر به فرد بود که نحوه کارکرد آن، همه را شگفت‌زده کرد.

این موتور دوار از نوع اختراق داخلی است که فاقد بسیاری از قطعات موجود در موتورهای پیستونی معمولی است.

به جای آنکه پیستون‌ها به سمت بالا و پایین حرکت کنند

این پیشرانه شامل روتورهای مثلثی گرد است که از طریق یک محفظه توخالی به دور یک محور می‌چرخند.

این موتورهای عجیب به نحوی شگفت‌انگیز می‌توانند ماژولار باشند، بنابراین می‌توان یک روتور و محفظه را به مجموعه اضافه یا کم کرد.

موتور بوگاتی W-16


با اینکه ممکن است خداحافظی بوگاتی با موتور باشکوه W-16 ناراحت‌کننده باشد

اما اثری که از آن بر صنعت خودرو به جا ماند، جاودانه است.

پیشرانه بوگاتی w16

موردی که در ارتباط با موتور W-16 بسیار شگفت‌انگیز است، رد پای پیشرانه VR6 در ساخت آن محسوب می‌شود.

بوگاتی با W-16 پا را فراتر گذاشت و موتوری را خلق کرد که شعله‌ای تازه را در عصر جدید هایپرکارها به وجود آورد.

موتور کادیلاک V8-6-4

کادیلاک V-8-6-4

این پیشرانه‌های بزرگ و قدرتمند خودروساز آمریکایی با قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی مواجه بودند، تا جایی که دیگر قابل استفاده نبودند.

راه‌حل کادیلاک برای رفع این محدودیت، تولید موتور V-8-6-4 به طور موقت و برای تنها یک سال بود.

این یک پیشرانه با قابلیت جابجایی متغیر و تجهیزات الکترونیکی جدید بود که بار موتور را اندازه‌گیری می‌کرد .

سپس با غیر فعال کردن سیلندرها، سوپاپ‌ها را باز می‌کرد تا فشاری وجود نداشته باشد.

هیچ سوختی در این فرآیند به انژکتور منتقل نمی‌شود و سیستم، جرقه‌های دوشاخه را قطع می‌کند.

موتور فورمن پورشه

موتور فورمن یا تایپ ۵۴۷ که به یاد خالق آن، ارنست فورمن، نام‌گذاری شده است، از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۴ تولید شد.

این موتور چهار سیلندر باکسر که از طریق هوا خنک می‌شود

دارای چهار میل بادامک در بالای سر خود است که توسط چهار میل عمودی نیرو می‌گرفت.

میل‌لنگ، سیلندر و سرسیلندرهای این موتور عجیب از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده بودند که باعث کاهش ابعاد و وزن آن شده است.

این فناوری بسیار پیچیده بود و تنها ۲۰۰۰ دستگاه با تجهیز به این پیشرانه وارد بازار شدند.

این پیشرانه کمیاب اما قابل توجه، پورشه را چندین بار بر روی سکوی قهرمانی مسابقات اتومبیل‌رانی قرار داد.

موتور تاکر Type 355

تاکر تایپ ۳۳۵ یک پیشرانه شش سیلندر افقی مخالف است

موتور هلیکوپتر بل ۴۷ که توسط فرانکلین برای استفاده در جنگ جهانی دوم طراحی شده بود، تشکیل می‌شود.

مهندسان این موتور را برای استفاده در خودرو اصلاح و بهینه‌سازی کردند و آن‌را به اولین سیستم خنک‌کننده آب حلقه بسته مجهز کردند.

توپیدو 48

تاکر از این پیشرانه در خودروی 48 Topido استفاده کرد

توانست شتاب 0-100 کیلومتری را در مدت 10 ثانیه طی کند و حداکثر سرعت 193 کیلومتر بر ساعت را به ارمغان آورد.

این موتور با وجود قدرت 66 اسب بخاری، قادر به تولید گشتاور قابل توجه 504 نیوتون‌متر بود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.